s/y Bagatela

Informace o námořní plachetnici Bagatela

Lodní deník

Stavba lodi:

Bagatela se stavěla od roku 1989 do roku 2009 a dodnes se dodělává:) Každý rok něco přibude a je o kus komfortnější. Záchod, zakrytí kokpitu, „kočárková“ nástavba, solární nabíjení, pumpa… krátký výčet toho, co každým rokem vybudujeme. Práce provádíme ve Štětíně, kde Bagatela každý rok zimuje. Také loď vyndaváme z vody, pod čarou ponoru pak opravujeme, natíráme, antifoulingujeme… a připravujem na sezonu.
Během stavby se Bagatela několikrát přemísťovala. Stavba začala v Praze pod Libeňským mostem, později byla loď převezena na Libeňský ostrov, odkud jsou také první fotografie. Z Libeňského ostrova jsme loď odvezli do Letňan pod střechu do garáže po hasičích, odtud krátký výlet do Brandýsa na pískování a z Letňan jsme jí v roce 2002 odvezli k Vltavě do Pražského Podolí. Krásně jsme to načasovali, cca za týden přišla povodeň a loď nám vyplavila.
Stavba probíhala až do roku 2009, kdy jsme zabalili a po Vltavě, Labi a Labskooderském kanále přepluli do Polského Štětína. Ve Štětínské Goclawi jsme nasadili stěžeň a v campu Marina pak dodělali poslední úpravy. Tamtéž jsme loď pokřtili na jméno Bagatela. Křest byla veselá taškařice, podával se harákl dovezený od kamarádů, kteří dorazili z Islandu. Někteří drsní ho i ochutnali. Většinu jsem dojedl já – věřte nebo ne, po několika soustech to vzdají i ty nejodolnější chuťové pohárky a pak ho můžete konzumovat i ve větším množství 🙂 O křtu vyšel článek i zde:  Zachodniopomorski Okręgowy Związek Żeglarski
Krátce po křtu pak Bagatela vyrazila na sever….

Podzimní Balt 2009

Ještě téhož roku, kdy se Bagatela z plavby po Baltském moři vrátila zpět do přístavu ve Swinoujscie jsme podnikli krátký podzimní výlet po Baltském moři do Německa, kol Rujány. Hezký prodloužený víkend…

Podzimní Balt 2010

Tentokrát prodloužený víkend kolem Bornholmu. Při vyplutí „opalovačka“, ale pak se počasí zkazilo, při návratu protivítr 7-8Bf, vlny převeliké, no, byla to výživná noc. S krátkým spánkem na podlaze ve směsi vody, nafty, rozsypané rýže a fazolí… Jak říkával kamarád: „Zážitek namusí být hezký, hlavně, když je silný“ 🙂

Cesta okolo Evropy 2011

Když nevyšla snaha o obeplutí Evropy v r. 2010, kdy byla Bagatele v Bělkomorsku úřady zakázáno proplout Bělomorským kanálem do Petrohradu, pokusili jsme se o totéž v r.2011. Obráceným směrem. Sehnalo se povolení k proplutí Bělomorským kanálem do Bílého moře. Posádka se střídala v Archangelsku, kde jsme se nalodili a vyrazili. První zastávka pak byla ve Vardo. Z této plavby je i veselá reportáž 🙂

Cesta do země Františka Josefa 2018

…se nevydařila a navzdory platným dokladům byla Bagatela z Murmansku vykázána do mezinárodních vod. Inu jiný kraj, jiný mrav. Nyní se připravuje zimování v Tromso.

Cesta do země Františka Josefa 2019

…se vydařila a 15.8.2019 (deset let od křtu lodi)  jsem dostal zprávu že:

Zdravim ze základny na zemi FJ. 4st., mroži a medvědi kolem. Dnes přijede ledoborec 50 let pobedy

Podívejte se na polohu nebo odešlete zprávu uživateli Zdenek Zizka:

Uživatel Zdenek Zizka odeslal tuto zprávu z: Lat 80.336591 Lon 52.761583

V zemi Františka Josefa

Konečně se podařilo a 15.8.2019 připlula Bagatelake břehům Země Františka Josefa. (další podrobnosti na webu ČANY, nebo na Facebooku)

Tak tedy gratuluji 🙂 Teď už jen proplout bělomorskym kanálem a dostat se do Baltu! Snad se podaří

O cestě do Země Františka Josefa vyšlo i krátké povídání na YouŤube…

22.8.2019

Bagatela se z 80. stupně dostala na 74. a míří na jih do Murmanska. Teplota se už zvýšila na 5 stupnů ale prej je to furt málo.,zvláště kdyyž nemají topení.jinak se posádka brání kurdějím pojídáním kyselého zelí.Sprcha a pračka by se prý už taky hodily.Tak všichni držme palce ať ve zdraví brzo doplují..

28.8.2019 je Bagatela zpět v Murmansku. Po problémech s motorem pak bylo rozhodnuto odložit plavbu Bělomorskym kanálem a vrátit se k zazimování do Tromso…

V neděli 8.9.2019 zakotvila Bagatela u mola v Tromso…

…A koncem července 2020 se vydala na plavbu do Polska. S pětičlennou posádkou 30.7. Senja, 31.7.Andenes… Střídání posádky v Trondheimu. Má někdo zájem…? 😀

Včera (12.8.2020) Bagatela přetnula polární kruh a míří dále do Trondheimu…

2021 – Podzimní Balt

Konečně po nějakém čase loď kotví va Štětíně a já mohl alespoň na krátkou plavbu po trasa Szczecin – Trzebiez – Swinoujscie – Wolgast – Krummin – Uckermunde -Trzebiez – Szczecin

Vypluli jsme v pátek 25.září ze Štětína, poobědvali v Třebieži a přespali ve Swinoústí. V sobotu jsme pak drobet jachtali pod plachtami na Baltu. Jachtání bylo spestřeno německou policejní kontrolou, vše však bylo OK a my pokračovali do Wolgastu, kde jsme přenocovali. V neděli ráno jsme po zdvižení mostu pokračovali do Krumminu, pěkný pčístav s luxuxními sprchami (jen kdyby sprchovali jam mají a né jinam…)  a dále přes Usedom až do Uckermunde. No, a v pondělí z Uckermunde přes Třebiež zpět do Štětína.

Počasí bezvadné, jen ten vítr kdyby nefoukal proti ale kamkoli jinam….

Užili jsme si.

2022 – Červnový Balt

Trochu jsme provětrali plachty, týdenní plavba po trase Szczecin-Trzebiez-Swinousti-Rone-Sassnicz-swinousti-Trzebiez-Szczecin. Užili jsme si vítr (hlavně poslední večer při přistávání 🙂 i bezvětří, slunko i déšť – zkrátka pohoda. Posádka nadšená těšíme se na další plavbu…